loading...
تغذیه و رژیم درمانی
میلاد تاج منش بازدید : 8 چهارشنبه 26 تیر 1392 نظرات (0)

پيش از شروع به مصرف اورليستات به نکات زير توجه نماييد.

شما در صورتی می توانید برای کاهش وزن از اورلیستات کمک بگیرید که نمایه توده بدنی شما بالای 30 باشد و یا شما دچار اضافه وزن به همراه یک عامل خطر دیگر مانند فشار خون، بیماری های قلبی عروقی و ... باشید. در این شرایط با توجه به موارد زیر می توانید زیر نظر پزشک یا مشاور تغذیه خود برای مدتی از اورلیستات استفاده نمایید.

در ارتباط با حساسيت هاي دارويي خود به اورليستات و يا ساير داروها با پزشک و يا داروساز مشورت نماييد.

در صورتي که از داروهاي مهار کننده سيستم ايمني مانند سيکلوسپورين ها استفاده مي نماييد حتما با پزشک مشورت نماييد. اگر از سيکلوسپورين استفاده مي نماييد با اختلاف زماني 2 ساعته از اورليستات مي توانيد استفاده کنيد.

در ارتباط با مصرف داروهاي تجويز شده و داروهاي بدون نسخه، ويتامين ها، مکمل هاي تغذيه اي و محصولات گياهي اي که استفاده مي نماييد با پزشک خود مشورت کنيد. در صورتي که از داروهاي ضد انعقاد مانند وارفارين، داروهاي کنترل ديابت مانند گلي پيزايد (گلوکوترول)، گلي بورايد، متفورمين، انسولين، داروهاي کنترل فشار خون، داروهاي بيماري هاي تيروئيدي، و هر داروي کاهش وزن ديگري که استفاده مي کنيد حتما مشاور خود را در جريان قرار دهيد.

در صورتي که پيوند عضو داشته ايد و يا کلستازيس ( شرايطي که در آن جريان صفرا از کبد مسدود مي شود) داشته ايد و يا بيماري هاي سوء جذب داشته ايد. در اين صورت احتمالا پزشک مصرف اورليستات را براي شما ممنوع خواهد کرد.

اگر به اختلالات خوردني مانند آنورکسيا نرووزا و يا بولميا، ديابت، سنگ کليه، پانکراتيت، اختلالات عملکرد غده تيروئيد ويا سنگ کيسه صفرا مبتلا هستيد با پزشک خود مشورت نماييد.

در صورتي که باردار هستيد و يا برنامه بارداري داريد و يا شيرده هستيد نبايد از اورليستات استفاده نماييد.

 

                              منبع:Medlineplus, orlistat

 

                             ترجمه: میلاد تاج منش ( مشاور تغذیه کالری)

میلاد تاج منش بازدید : 6 چهارشنبه 26 تیر 1392 نظرات (0)

نکاتي که مصرف کنندگان مکمل هاي غذايي بايد بدانند

 

بسياري از افراد جامعه مکمل هاي غذايي را با هدف ارتقاء سلامتي مصرف مي کنند. داروهاي گياهي (Herbal medicines or botanicals) که محصولات طبيعي (natural products) نيز ناميده مي شوند يکي از انواع مکمل هاي رژيمي هستند. مکمل هاي غذايي در انواع قرص، پودر، کپسول و يا به صورت محلول به صورت گسترده اي در دسترس اند.

در صورتي که شما از جمله افرادي هستيد که مکمل مصرف مي کنيد و يا به مصرف مکمل ها فکر مي کنيد، 5 نکته را بايد در نظر داشته باشيد.

1.     بايد بدانيد که شما زماني که يک مکمل را مصرف مي کنيد بدن خود را به نوعي در معرض يک آزمايش قرار مي دهيد. روش تاييد يک دارو با يک مکمل غذايي متفاوت است. براي مثال توليد کنندگان مکمل ملزم به نشان دادن بي خطري مکمل توليدي خود و يا مکانيزم اثر آن در بدن نيستند. بنابراين ورود يک مکمل به بازار دليلي بر بي خطري آن نيست. پس از ورود یک مکمل به بازار تنها در صورتی که عوارضی از مکمل فروخته شده گزارش شود مکمل جمع آوری خواهد شد.

2.      "Natural" يا طبيعي به معني بي خطري يک مکمل نيست. براي مثال گياه کامفري (comfrey) و کاوا مي تواند اثرات مضري بر کبد داشته باشد. همچنين زماني که لغت “standardized” (or “verified” or“ certified”)  روي بسته يک مکمل درج شده مبني بر گارانتي محصول و يا کيفيت آن نيست.

3.      احتمال تداخلات وجود دارد. برخي از مکمل هاي رژيمي ممکن است با ساير مکمل ها و يا داروهاي تجويز شده توسط پزشک تداخل داشته باشند و يا در برخي افراد سبب بروز عوارض خاصي شوند.

4.      آگاهي از احتمال آلودگي. برخي از مکمل ها حاوي برخي داروها يا ترکيباتي اند که نقش اصلي را در اثرگذاري مکمل دارند، بويژه در مکمل هايي که به منظور کاهش وزن، اختلالات جنسي، بهبود عملکرد ورزشي و بدن سازي استفاده مي شوند احتمال وجود آلودگي وجود دارد.

5.      اطلاع دادن مصرف مکمل به تيم پزشکي. با کارشناس تغذيه و پزشک خود در ارتباط با مکمل مصرفي مشورت نماييد.

 

 

                         منبع: National Center for Complementary

and Alternative Medicine

Time To Talk About Dietary Supplements:  
5 Things Consumers Need To Know    

 

                               ترجمه: میلاد تاج منش (کارشناس تغذیه کالری)

میلاد تاج منش بازدید : 8 چهارشنبه 26 تیر 1392 نظرات (0)

 

نوجوانان دچار اضافه وزن اغلب کمتر غذا می خورند!

 

همان طور که انتظار می رود کودکانی که دچار اضافه وزن هستند از همسالانی که وزن نرمالی دارند بیشتر غذا می خورند.

اما مطالعه ای بر نوجوانان نتایج متفاوتی نشان داد به طوری که نوجوانان دچار اضافه وزن در مقایسه با همسالان دارای وزن سالم خود کمتر غذا می خوردند! با این وجود وزن آن ها کاهش نمی یابد و برای کاهش وزن باید باز هم کمتر غذا بخورند.

نوجوانان دچار اضافه وزن سعی می کنند کالری کمتری دریافت نمایند تا وزن کم کنند ولی معمولا کاهش کالری دریافتی در نهایت باعث کنترل افزایش وزن آن ها می شود نه کاهش وزن.

از طرف دیگر کودکان دچار اضافه وزن تمایل کمتری به فعالیت دارند و در دوران های بعدی زندگی نیز این شیوه را ادامه می دهند بنابراین مجبورند میزان غذای دریافتی خود را کاهش دهند تا میزان اضافه وزن آن ها بیشتر نشود. در حالی که افزایش میزان فعالیت بدنی عامل مهمتری در کاهش وزن آن هاست.

چاقی کودک از کجا آغاز می شود؟

از مهمترین علل چاقی کودکان نگرانی والدین در ارتباط با دریافت غذای کودک است. والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که کودکان کمتر از والدین غذا می خورند و معمولا مواد غذایی مورد نیازشان را دریافت می کنند. مشکل چاقی در کودک معمولا زمانی بروز می کند که کودک پس از سیری تحت فشار والدین غذای بیشتری دریافت می کند.

همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که حفظ وزن نرمال بسیار ساده تر از کاهش وزن و حفظ وزن کاهش یافته است. بنابراین پیشگیری از اضافه وزن باید از دوران کودکی آغاز شود و الگوی زندگی سالم از دوران کودکی آغاز گردد. و سالمترین راه کنترل وزن در نوجوانان چاق رژیم متعادل و افزایش میزان فعالیت بدنی است.

منبع: Medline plus Overweight Teens Typically Eat Less Than Normal-Weight Peers

 

ترجمه و گردآوری: میلاد تاج منش ( کارشناس تغذیه کالری)

میلاد تاج منش بازدید : 9 چهارشنبه 26 تیر 1392 نظرات (0)

آیا به اندازه کافی ورزش می کنیم؟

 

به طور کلی تنها 20% از بزرگسالان امریکایی ورزش های هوازی و قدرتی را به میزان کافی انجام می دهند. آمارها برای ورزش های قدرتی بسیار ناامید کننده تر است؛ نیمی از بزرگسالان امریکایی به میزان توصیه شده ورزش هوازی انجام می دهند و کمتر از 30% افراد بزرگسال به میزان کافی ورزش قدرتی انجام می دهند.

براساس دستورالعمل فعالیت بدنی در امریکا بزرگسالان باید حداقل 5/2 ساعت در هفته ورزش هوازی با شدت متوسط مانند پیاده روی سریع انجام دهند و یا یک ساعت و 15 دقیقه در هفته ورزش هوازی شدید مانند دویدن آهسته داشته باشند.

دستورالعمل ها برای ورزش قدرتی به این صورت است که در دو روز از هفته یا بیشتر انجام شود و در آن باید عضلات قسمت های مختلف بدن درگیر شود.

Samantha Heller متخصص فیزیولوژی ورزشی می گوید: "ورزش نه تنها به کنترل وزن کمک می کند و به کاهش نگرانی و افسردگی کمک می کند، انرژی را افزایش می دهد، سیستم ایمنی و قدرت تفکر را تقویت می کند؛ خطر بیماری های مزمن مانند سرطان، دیابت و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد"

گام های ساده برای فعال بودن عبارتند از: لیست کردن نام افرادی که می توانند همراه شما ورزش کنند؛ پیاده روی همه روزه پس از شام، محدود کردن زمان تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر، قرار دادن ورزش در برنامه های کاری روزانه.

 

منبع: MedlinePlus /Only 1 in 5 Americans Gets Enough Exercise: CDC

     ترجمه: میلاد تاج منش (مشاور تغذیه کالری)

 

 

میلاد تاج منش بازدید : 22 شنبه 15 تیر 1392 نظرات (0)

حداکثر چقدر بايد ورزش روزانه داشته باشيم؟

فعاليت بيشتر = سلامتي بيشتر

به خاطر داشته باشيد که 5/2 ساعت ورزش هوازي با شدت متوسط در هفته بهترين نقطه شروع است. ورزش طولاني تر، سنگين تر و يا هر دو فوايد سلامتي بيشتري دارد. بعلاوه به خاطر داشته باشيد که 5/2 ساعت فعاليت در هفته بايد در کنار فعاليت هاي روزمره زندگي فرد باشد. اما فعاليت هاي روزانه اي مانند رقصيدن، چمن زني، باغباني و مانند آن مي توانند جزو فعاليت هاي هفتگي شما محاسبه شوند به شرطی که بيش از ده دقيقه طول بکشند.

ورزش براي کاهش وزن و یا حفظ وزن نرمال

اگر شما به دنبال جلوگيري از پيري و اضافه وزن هستيد فعاليت بدني همان قدر اهميت دارد که تغذيه شما مهم است. اما قانون مشخص و ساده اي براي تعيين ميزان کافي فعاليت بدني جهت حفظ وزن شما وجود ندارد. شما ممکن است به بيش از 5/2 ساعت ورزش با شدت متوسط  نياز داشته باشيد تا بتوانيد وزن خود را حفظ کنيد يا وزنتان را کاهش دهيد.

نکته پایانی: بیشتر حرکت کنید و کمتر بنشینید

ورزش یکی از نادرترین راه هایی است که شما را به سمت سلامت واقعی هدایت می کند. در کنار عدم مصرف دخانیات، انجام فعالیت بدنی مسلما بهترین کاری است که شما می توانید برای سالم بودن انجام دهید. هر مقدار از ورزش بهتر از هیچ است. هر چه بیشتر ورزش کنید بیشتر نتیجه می گیرید. به خاطر داشته باشید: کاهش زمان تماشای تلویزیون و دیگر زمان هایی از روز که به فعالیت های نشسته می گذرد به اندازه فعال تر بودن مهم است.

منبع:Harvard school of public healthThe Nutrition Source/ The Benefits of Physical Activity

گردآوری و ترجمه: میلاد تاج منش (مشاور تغذیه کالری)

میلاد تاج منش بازدید : 6 شنبه 15 تیر 1392 نظرات (0)

نیاز به آب

(چه زمانی مصرف 8 لیوان آب کافی نیست؟)

بدن ما راهکاری برای ذخیره آب ندارد؛ بنابراین آب دفع شده از بدن در 24 ساعت شبانه روز باید جایگزین شود تا سلامتی فرد حفظ شود. به طور کلی توصیه می شود بزرگسالان به ازای هر کیلوکالری انرژی دریافتی روزانه 1 میلی لیتر آب مصرف نمایند کودکان باید ml/kcal5/1 آب دریافت نمایند.

در اغلب افراد مقدار توصیه شده دریافت مایعات در حدود 7/3 لیتر در روز برای مردان و 7/2 لیتر در روز برای زنان است و بستگی به اندازه بدنی افراد دارد. غذاهای جامد 19% از کل مایعات لازم یعنی حدود 750 میلی لیتر در روز را تامین می کند، علاوه بر آن روزانه 200 تا 300 میلی لیتر آب از طریق سوخت و ساز غذاها در بدن تولید می شود. بنابراین مردان باید روزانه 5/11 لیوان آب بنوشند در حالی که 7 لیوان دریافت آب در روز برای اغلب زنان کافی است.

نوزادان به آب بیشتری نسبت به اندازه بدنی خود در مقایسه با بزرگسالان دارند، زیرا که توانایی کلیه های آن ها در تصفیه خون کمتر است، درصد بالاتری از بدنشان آب است و به ازای وزن سطح بیشتری دارند پس آب بیشتری از طریق پوست از دست می دهند. زنان شیرده به آب بیشتری نیاز دارند تقریبا 600 تا 700 میلی لیتر در روز برای تولید شیر لازم است.

احساس تشنگی بخصوص در کودکان، ورزشکاران در ورزش های سنگین، بیماران و سالمندان ضعیف است. هر فردی که در بیمارستان بستری می شود صرف نظر از تشخیص بیماری در خطر کمبود دریافت آب و الکترولیت ها قرار دارد. سالمندان بخصوص بدلیل عدم کارایی درست کلیه ها در تغلیظ مواد در ادرار، تب، اسهال، استفراغ و کاهش توانایی های حرکتی خطر بالاتری از کم آبی بدن دارند.

در شرایط گرمای شدید و تعریق زیاد تشنگی ممکن است تعیین کننده میزان نیاز به آب نباشد.

 

برگفته از Krause Food & The nutrition Care Process 2012

ترجمه: میلاد تاج منش (مشاور تغذیه کالری)

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 18
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 30
  • بازدید ماه : 30
  • بازدید سال : 59
  • بازدید کلی : 564