loading...
تغذیه و رژیم درمانی
میلاد تاج منش بازدید : 5 چهارشنبه 26 تیر 1392 نظرات (1)

روش های افسانه ای کاهش وزن

 

افسانه: رژیم های پرپروتئین و محدود از کربوهیدرات راهی سالم برای کاهش وزن است.

·        حقیقت: اثرات طولانی مدت رژیم های پرپروتئین شناخته شده نیست. اما دریافت سهم زیادی از کالری روزانه از غذاهایی مانند گوشت، تخم مرغ و پنیر با رژیم متعادل تضاد دارد. در این رژیم ها اغلب دریافت چربی و کلسترول به طور چشمگیری افزایش می یابد و بنابراین احتمال بیماری های قلبی عروقی افزایش می یابد. همچنین دریافت میوه، سبزی ها و دانه های کامل محدود می شود که ممکن است به دلیل کاهش دریافت فیبر سبب بروز یبوست شود. پیروی از یک رژیم پرپروتئین ممکن است سبب تهوع، خستگی و یا ضعف در فرد شود.

دریافت کمتراز 130 گرم کربوهیدرات در روز می تواند سبب تولید کتون ها در خون شود. کتون ها از شکست چربی ها در بدن تولید می شوند. افزایش کتون ها در خون سبب بروز کتوزیس در فرد می شود که عاملی برای افزایش اسیداوریک خون است که سبب بروز بیماری نقرس (التهاب  و درد در مفاصل فرد) و یا سنگ های کلیوی در فرد می شود. کتوزیس به خصوص در زنان باردار و افرادی که مبتلا به دیابت و یا سنگ کلیه هستند خطرناک تر است. اگر به بیماری قلبی عروقی، بیماری کلیوی، و یا دیابت نوع 2 مبتلا هستید حتما هر تغییری در رژیم خود را با یک مشاور تغذیه در میان بگذارید.

·        نکته: رژیم های پرپروتئین و محدود از کربوهیدرات اغلب به دلیل انتخاب های محدود غذایی شدیدا از نظر کالری محدود اند. بنابراین سبب کاهش وزن سریع می شوند. رژیم های متعادل کاهش وزن شامل مقادیر توصیه شده کربوهیدرات، پروتئین و چربی اند و سبب کاهش وزن نیز می شوند. با پیروی از یک رژیم متعادل شما مجبور نیستید که یک گروه از غذاها را به طور کامل حذف کنید و در نتیجه این حذف بسیاری از ریز مغذی های کلیدی را از دست دهید. شما همچنین ممکن است با رژیمی که تنوع بیشتری از غذاها را دارد آسان تر وزن کم کنید.

افسانه: نشاسته چاق کننده است و باید در رژیم های کاهش وزن محدود شود.

·        حقیقت: بسیاری از غذاهایی که نشاسته زیادی دارند؛ مانند نان، برنج، پاستا، غلات آماده، دانه ها، میوه ها و برخی از سبزی ها مانند سیب زمینی از نظر چربی و کالری بسیار محدوداند. آن ها زمانی کالری زیادی دارند که مقدار مصرف آن ها زیاد باشد و یا با مقادیر زیادی کره، خامه ترش و یا مایونز پوشانده شوند. غذاهایی که نشاسته بالایی دارند منبع انرژی مهمی برای بدن به شمار می روند.

·        نکته: یک رژیم سالم شامل موارد زیر است:

تاکید بر میوه ها، سبزی ها، دانه های کامل و شیر بدون چربی و یا شیر کم چربی و محصولات لبنی است.

شامل گوشت بدون چربی، گوشت مرغ، ماهی، دانه ها، گوشت و مغزها.

محدود از نظر چربی های اشباع، چربی های ترانس، کلسترول، نمک و شکر.

افسانه: برخی از غذاها مانند گریپ فروت، کرفس، کلم می توانند سبب چربی سوزی و کاهش وزن شوند.

·        حقیقت: هیچ غذایی نمی تواند سبب چربی سوزی شود. برخی غذاهای دارای کافئین ممکن است متابولیسم را برای زمان کوتاهی افزایش دهند. ولی سبب کاهش وزن مشهودی نمی شوند.

·        نکته: بهترین راه برای کاهش وزن؛ کنترل میزان کالری دریافتی و فعالیت بدنی بیشتر است.

افسانه: محصولات گیاهی کاهش وزن بی ضرر و موثرند.

·        حقیقت: یک محصول کاهش وزنی که ادعای گیاهی و یا طبیعی بودن دارد لزوما بی ضرر نیست. این محصولات با روش علمی مورد بررسی قرار نگرفته اند. برای مثال، محصولات گیاهی حاوی افدرا (اخیرا توسط FDA ممنوع شده است) سبب بیماری های شدید و حتی مرگ می شود. محصولات جدیدتر که ادعای بدون افدرا دارند لزوما بی خطر نیستند، زیرا که ممکن است حاوی ترکیباتی شبیه به افدرا باشند.

·        نکته: پیش از استفاده از هر محصول کاهش وزنی با تیم پزشکی خود مشورت نمایید. برخی از محصولات کاهش وزنی گیاهی میتوانند مضر باشند.

به خاطر داشته باشید که کاهش وزن معادله بسیار ساده ای دارد و آن هم کمتر بودن کالری دریافتی فرد نسبت به کالری مصرفی است. بنابراین به دنبال میان بر نباشید!

 

                منبع: NIH Publication No. 04–4561 March 2009 "Weight-loss and Nutrition Myths"

 

ترجمه و گردآوری: میلاد تاج منش (مشاور تغذیه کالری)

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط آیدا در تاریخ 1392/05/01 و 15:28 دقیقه ارسال شده است

خیلی خوب بود


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 42
  • بازدید کلی : 547